Medlemsbrev från en luttrad Solkatteordförande
Glädjen har varit så stor , från den dagen vi blev tilldelade SM-Finalen och att vara en del av SM-Veckan. O med det en hel del lobbyverksamhet var slutfört . Men just nu är det så mycket besvikelse och vill förklara en del av det som händer.
När vi fått SM-Finalen blev det också klart att vi skulle få ny belysning , visserligen var det klubbat redan 2022, utöver detta skulle det grävas ny Elservis och nytt avlopp samt vatten då vi enbart haft några brunnar för detta , vilket skapat problem när vi numera har så mycket publik. Vi skulle även få fiber till anläggningen vilket också var ett mediakrav för att få SM. Man skulle också stå för ombyggnaden av ny säkerhetssarg s,k Flexande staket vilket var kravet från Svemo som SM arrangör.
Arbetet var till 2025 upphandlat av de Entreprenörer som skulle gräva och utföra arbetena, och skulle starta under sommaren.
Men blev försenad start till hösten. Så när vi hade vår sista tävling i slutet av augusti tog de över anläggningen, men vi kunde ha några avslutande prova på dagar.
Arbetena skulle vara färdigställda vecka V51, vilket var sista löftet efter vårat tjat om tidplan o tillträde till anläggningen som mestadels var en massa gropar. Arbetena som utföras med full transparens och informationsflödet kontinuerligt till alla Kalvholmens klubbar.
Robert P som var byggherre för det flexande staket som skulle byggas ville också komma igång så de arbetena med gjutning av fundamenten o rivning staket fick förekomma i Kommuns ombyggnad, vilket var viktigt för att hinna till säsongen. Det gjordes i varje fall till årsskiftet som tur var.
Under vintern kom de problem som man förväntade sig med avgrävda kablar vilket bl,a gjorde Domartornet strömlöst ett flertal gånger när det var som kallast. Elektrikerna skarvade o lagade och ville avbryta inkopplingar av Elen , men det som gjorde att de ändrade sig var risken av sönderfrysningar. För oss kostade bara ett havererat kylskåp.
Arbetena fortsatte med inkopplingar av vatten och avlopp i omklädningsrum och till Domartornet, samt rivning av den gamla klubbstugan . Till de sista dagarna i mars kopplades vatten in till omklädningsrummet, men man fick inte dricka det. Till Domartornet fick vi vänta till mitten av april då de nydragna ledningarna av någon anledning frusit. Vi var då lovade vatten till den 20 april så man skulle kunna städa o få igång anläggningen. Det blev ändrat till den 24 april, men utan att få dricka det. Vilket kvarstår även den 14 maj. Lätt för cafépersonalen att bedriva verksamheten!.
Vi har ju i omgångar på våren bett om möten för att stämma av vad som vi anser kvarstår i ett färdigställande och överlämnande. Bl,a annat hur det är tänkt med hur belysningen ska fungera, återställande och städning av området, tillrättaläggande av vägar och parkering. Allt detta sker efter påpekanden i olika omfattningar. Men mycket fick Robert P, Daniel, Filip o vårt härliga Pensionärsgäng städa av o rätta till.
Man har sedan Januari vetat om att den 14 maj startar våran säsong och första tävling. Ytterligare ett möte med de Entreprenörer och alla olika beslutsfattare för Fritid fick mötas igen förra veckan då vi saknar El till alla tävlingsfunktioner.
Nu kommer alla de roliga bitarna och kommentarerna .
-När får vi instruktioner hur belysningen ska fungera, Svaret är att den kan inte tas i bruk förrän efter den 22 maj då vi har slutbesiktning. O följdfrågan de ställer är -behövs den!!!
-Ingenting runt säkerhet och alla tävlingslampor fungerar, helt strömlöst.-När de sedan tittar på det är det kablar som är utdragna ur kopplingsskåp, troligen efter att man med grävare dragit i kablaget vilket även de trodde var anledningen. Men allt var inte så enkelt på nåt ställe fick man dra ny kabel.
Högtalerisystemet som var nertaget för bytet av stolparna och uppsatta samt injusterade till dagen före tävling, är även de plötsligt trasiga, o med kommentaren det får Solkatterna bekosta o återställa. Något som fungerade i överlämnandet .
Man har förutom detta
Placerat pumpbrunnar, Elskåp mitt i en redan idag för trång depåparkeringar utan att ens fråga.
Man placerad vattenpost helt utanför området som var överenskommet som depå för redskap o bilar, dessutom på Räddningstjänstens utrymningsväg.
Man genar i inkopplingar av vatten Domartorn i befintligt system vilket föranleder ett tryckfall som gjort det nästan omöjligt att få fram vatten till allt. När man påtalar att det inte fungerar får man svaret -prova mer o återkom om det inte är bra!!!!
Områdesstaketet har varit trasigt och igenväxt i flera år. Man började rensa det till vinter 25, men skräpet o slyn fick ligga kvar men har nu börjat rensats upp och nytt staket satts på områdes raksträckan och mycket snyggt arbete.
Man skriver avtal med Energibolaget i vårat namn, o därigenom gör en beställning vilket föranleder osant intygande.
Slutligen så efter tre års möten om Kalvholmen och Karlstad Kommun Kultur/Fritid och alla andra som ska vara berörda inom Kommun inte kommit så långt. När de får ordning på sin verksamhet kommer detta att bli mycket bra. Men som Byggledare hoppas vi att det blir bättre.
Premiärtävlingen fick av förståliga själ flyttas och det till den 20 maj. Vi hoppas att allt då är färdigställt som är nödvändigt för tävlingen.
Nu ser vi bara framåt och det jobb alla gjort, framför allt Robert-Daniel o Filip m,fl som lagt ner 100 tals timmar för att bygga Sveriges bästa racingbana ske ge oss en fantastisk sommar , underbar SM-Final och ett slutspel med den eufori som vi fick uppleva för två år sedan. Prova på verksamheten som ger förhoppningsvis nya förare och ungdomsträningen ska igång med den glädje runt detta
Mvh Ola Hansson